OM OSS

I Sverige ingår Piaggio from januari 2010 i SPG

(Svenska Piaggiogruppen)

Svenska Piaggiogruppen 
E-mail: info@spgmotor.se

Rinaldo Piaggio grundade som 20-åring företaget Piaggio år 1884.

Företaget som var baserat i Sestri Ponente tillverkade från början inredningar till passagerarfartyg och så småningom även järnvägsvagnar av trä. År 1908 byggde Piaggio en ny fabrik i Genua där man började bygga saker i stål. Det blev järnvägsvagnar, spårvagnar och så småningom även bussar och transportbilar. 1915 startades även tillverkning av flygplan.

År 1924 bestämde sig Piaggio för att utöka sin verksamhet genom att överta en liten fabrik i Pontedera i Pisa kommun, för att tillverka flygmotorer. Dessa fick snart mycket gott rykte och fabriken byggdes ut kraftigt. Ett Caproni-plan med Piaggiomotorer innehar fortfarande höjdrekordet för kolvmotordrivna flygplan. Tyvärr ödelades i stort sett hela fabriken under andra världskrigets bombräder men Enrico Piaggio, Rinaldos son, byggde envist upp både fabrik och verksamhet igen.

Efter kriget ville Enrico Piaggio bygga en motorcykel med lågt pris som skulle kunna attrahera och vara tillgänglig för alla typer av människor och även kvinnor. För att nå sitt mål lät han ingenjör Renzo Spolti konstruera en scooter som han kallade Paperino (Kalle Anka på italienska). Piaggio var dock inte helt nöjd med resultatet så han lät Corradino D’Ascanio göra ett nytt försök, vilket resulterade i Vespan.

Första steget var nu taget med Vespa 98 som hade en 98 kubikcentimeter stor motor med 3,3 hk vid 4500 r/min och nådde en topphastighet av 60 km/h. Nästa modell, Vespa 125, var utrustad med en 125 kubiksmotor och fjädring även bak. Den lanserades två år senare. Motorn gav då 4 hk vid 4500 r/min och Vespan nådde en toppfart av 70 km/h. Vespa 150 GS var en attraktiv modell som kom 1954 och som många fortfarande anser vara den snyggaste Vespan. Denna legendariska sportmodell var den första scooter som kom upp i hela 100 km/h.

Första året (1946) tillverkades samanlagt 2 484 stycken Vespa.

Nästa år var man redan uppe i 10 535 fordon och 1948 var produktionen uppe i hela 19 822 stycken. Tre år senare hade 171 200 Vespor sett dagens ljus och succén var ett faktum. Nu tillverkades skotern i 13 länder och såldes i 114 länder. År 1988 hade inte mindre än 10 miljoner Vespa sålts och bästsäljaren var Vespa PX.

Vespan vann många utmärkelser och fick ett rykte som en av historiens mest tillförlitliga scootrar genom de extrema långresor på Vespa som ett antal äventyrare genomförde. Bland andra Giancarlo Tironi, en italiensk student, som lyckades nå den norra polcirkeln och Giorgio Bettinelli som åkte Vespa till Saigon, Eldslandet, Kapstaden, Alaska med flera avlägsna platser. År 1980 lyckades två Vespa PX 200 genomföra rallyt Paris–Dakar.